Nieuw!: bekijk ons YouTube kanaal voor de leukste filmpjes

Bekijk direct!

Pedagogische werkwijze en doelen

Pedagogische werkwijze

KiWi laat zich inspireren door ervaringsgerichte stromingen; het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen staat bovenaan, dit is een voorwaarde voor ontwikkeling. De pedagogisch medewerkers richten zich op wat er in de kinderen omgaat, wat hen raakt en hen motiveert. Door daarbij aan te sluiten, zal het kind zo betrokken mogelijk zijn en kan het zich beter ontwikkelen. Er wordt daarbij een omgeving gecreëerd met voor kinderen interessante en uitdagende materialen en activiteiten. De ervaringsgerichte dialoog, het gesprek, helpt de pedagogisch medewerkers om een goede relatie met elk kind op te bouwen, hen zo goed mogelijk te begrijpen en te begeleiden.

  • Actief kijken en luisteren naar kinderen volgens Thomas Gordon

Thomas Gordon heeft een methode ontwikkeld voor een goede communicatie tussen opvoeders en kinderen. Het gaat om een eerlijke, open houding van gelijkwaardigheid, acceptatie en respect voor de ander. Een kind wordt geaccepteerd ongeacht zijn gedrag; het kind mag er zijn, zo kan er een relatie ontstaan waarin een kind kan groeien en zich kan ontwikkelen. Alle pedagogisch medewerkers zijn geschoold in deze methode.

  • Pikler en de baby- en dreumesgroepen

Volgens de visie van Emmy Pikler ontwikkelt een kind zich het beste, wanneer het de ruimte krijgt om veel zelf te doen in zijn eigen tempo. De babygroepen hebben een grote afgeschermde ruimte voor de jonge baby’s. De baby’s liggen op zachte stevige matten en kleden en er ligt speelgoed dat het onderzoeksgedrag stimuleert. De pedagogische medewerkers kunnen bij de baby's op de grond zitten en met hen spelen. De baby’s worden weinig tot niet in stoeltjes gelegd wanneer ze er nog niet aan toe zijn. De groepsleiding besteedt veel actieve aandacht aan de communicatie met baby’s tijdens de verzorgingsmomenten. Ze benoemt dingen die ze doet, ze kijkt het kind aan en reageert sensitief op zijn reacties en gebabbel. Na deze exclusieve aandacht voelt de baby zich gezien en blij en kan zich daarna meestal goed zelf bezig houden. De groepsleiding grijpt niet onnodig in bij activiteiten van het kind. Ze stimuleert hen wel tot uitbreiding van het spel. De inrichting van de groepsruimtes van de baby’s is aangepast op basis van de uitgangspunten van Pikler.

  • Loris Malaguzzi

Loris Malaguzzi is de grondlegger van de pedagogiek van Reggio Emilia. In de Reggio Emilia staat het kind en zijn ‘100 talen’ centraal. Deze pedagogiek gaat ervan uit dat elk kind van nature creatief is en honderd talen heeft om zich uit te drukken: in klanken, beweging, schilderen, bouwen, boetseren, dansen, rollenspel et cetera. De pedagogisch medewerkers helpen de talenten van elk kind te ontplooien door een uitdagende en inspirerende omgeving te bieden. KiWi wil uitgaan van wat kinderen kunnen en niet van wat kinderen (nog) niet kunnen. Met respect voor de talenten van elk kind en de manier waarop elk kind zich ontwikkelt. Elk kind is al in bezit van veel kennis en vaardigheden en spelenderwijs zullen deze tevoorschijn komen en verder ontwikkelen.

Pedagogische doelen

In de Wet kinderopvang staan de vier pedagogische doelen beschreven:

  • emotionele veiligheid
  • persoonlijke competenties
  • sociale competenties
  • waarden en normen

In het pedagogisch beleidsplan staat uitgebreid beschreven hoe KiWi de vier doelen in de praktijk vormgeeft.

Naast het pedagogisch beleidsplan heeft KiWi ook een actueel beleidsplan veilgheid en gezondheid.

Beleidsplan Veiligheid en Gezondheid Kinderopvang KiWi
Pedagogisch beleidsplan VVE 2019
Pedagogisch beleidsplan Kinderopvang KiWi

Het laatste nieuws

De paspoorten krijgen er weer een stempel bij, ook wordt er weer een vliegticket aan toegevoegd. Waar ons vliegtuig dit keer heen vliegt? We vliegen van Las Vegas naar het mooie warme Afrika! Daar hebben we in knutselwerkjes de "big five" voorbij zien komen, hebben we prachtige zandtekeningen, masaï hutjes en kettingen gemaakt en zelfs onze eigen serengeti gecreëerd! Alsof dat nog niet genoeg was, hebben we nog heerlijk Afrikaans gegeten. De meeste kinderen (en alle leidsters) hebben heerlijk gesmuld van couscous met Afrikaanse kipspiesjes. En op de liedjes "Waka waka" en "Hakuna matata" hebben we heerlijk gedanst. Tja en nu zit week 3 er alweer op en zitten we in week 4 van de schoolvakantie. Ook dit keer was het een lange zit in het vliegtuig. Waar we zitten?.... Nou, het eerste wat de bewoners daar tegen ons zeiden toen we voet aan vaste bodem zetten, was "G'day mate!".... 😏✈🇦🇺
 
    Lees het hele bericht
Het verhaal van de Pandaberen die een sprinkhaan vonden en nog een heleboel andere beestjes 🕷 wat is buitenspelen toch fijn.
 
    Lees het hele bericht
De eerste week van de vakantie op Ibiza was geweldig! Daarna ging onze reis door naar…… LAS VEGAS!!!! Wederom werd pas tijdens het fruit eten duidelijk waar we heen gingen, toen we de envelop met de vliegtickets opengemaakt hadden. We hebben een week “vertoefd” op de beste plek van de glitter en glamour en spelletjes. Het was een week waarin we geknutseld hebben, onder andere auto’s voor in de drive-inn, en ook uiteraard spelletjes gedaan hebben en af en toe lekkere dingen gemaakt hebben. Ook is er veel geschminkt, want ook dat is iets wat bij de wereld van Las Vegas hoort. Het was gezellig, gemoedelijk en we hebben veel plezier gehad. En in week 3 gaan we naar?....... Eind van de week ons verhaal op de nieuwe bestemming van onze wereldreis!
 
    Lees het hele bericht

Een greep uit onze foto's

Wilt u nog meer foto's zien? Klik hier